Być może słyszałeś, że posiadanie odpowiedniej strategii ma kluczowe znaczenie dla skutecznej pracy na Facebooku. Czy strategia Facebooka jest naprawdę potrzebna? Uważam, że korzystniejsze jest skupienie się na taktyce. Jeśli chodzi o media społecznościowe, omawianie strategii może być zbyt uproszczone. Strategia nie polega tylko na tym tu i teraz. Wiąże się to również z ustaleniem długoterminowych celów i opracowaniem metod ich osiągnięcia. Kluczowym czynnikiem jest tutaj termin „długoterminowy”.

Opracowanie skutecznej strategii fanpage 'a jest kluczowym elementem przy rozbudowie kanałów social media Twojej firmy. Ten artykuł obejmie następujące tematy:

  • Znaczenie strategii fanpage
  • Wskazówki dotyczące opracowania skutecznej strategii
  • Wskazówki krok po kroku dotyczące wdrażania strategii i osiągania pożądanych rezultatów



Co jest z tą strategią?

Sugeruje się, aby strategia komunikacji dla Facebooka lub działań reklamowych obejmowała plany działań w mediach społecznościowych na najbliższe lata (np 5, 10). Czy jednak możemy być pewni, że Facebook nadal będzie istniał? I nawet jeśli przyjmiemy jego długowieczność, czy mamy wiedzę o jego przyszłym rozwoju? 

Niestety, prawdopodobnie odpowiedź brzmi „nie”. Chociaż firma może mieć strategię rozwoju, w tym strategię marketingową, to nie będzie skupiać się wyłącznie na obecności na Facebooku lub Instagramie. Będzie to raczej bardziej ogólny zarys długoterminowych celów i sposobów ich osiągnięcia. Media społecznościowe można uznać za jedno z narzędzi marketingowych, które pomogą w realizacji tej strategii. Dlatego jeśli firma lub marka ma wdrożoną strategię marketingową, działania podejmowane na Facebooku powinny być zgodne z tą strategią, ale nie wymagają własnej strategii.

Obecność na Facebooku wymaga zestawu taktyk, a nie strategii. Ważne jest, aby zrozumieć różnice w skali między planem, taktyką i strategią. Strategia firmy lub marki nakreśla jej nadrzędne aspiracje i jest ściśle zgodna z ogólną wizją, a nie przepisem krok po kroku. Z drugiej strony plan to szczegółowy harmonogram działań, który obejmuje konkretne działania, takie jak opublikowanie dwóch postów na Facebooku i uruchomienie kampanii reklamowej. Taktyka jest pomostem między strategią a planem i jest niezbędna do skutecznego wykorzystania potencjału mediów społecznościowych.



Od czego więc zacząć tworzenie taktyki obecności w mediach społecznościowych?

Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie grupy docelowej. Ważne jest, aby pamiętać, że grupą docelową nie są wszyscy potencjalni klienci, ale konkretny podzbiór klientów, którzy najprawdopodobniej będą zainteresowani naszym produktem. Na przykład, jeśli sprzedajemy odzież sportową, prawie każdy może ją kupić, ale grupą docelową powinni być sportowcy, hobbistyczni biegacze, ponieważ najprawdopodobniej będą zainteresowani zakupem produktu.

Po zidentyfikowaniu grupy docelowej powinniśmy określić jej specyficzne cechy, takie jak poziom dochodów, miejsce zamieszkania i preferowane treści w mediach społecznościowych. Pomoże nam to tworzyć treści, które rezonują z grupą docelową i są przez nią bardziej widoczne.

W rzeczywistości małe i średnie firmy mogą nie mieć badań nad charakterystyką odbiorców, więc być może będziemy musieli w pewnym stopniu polegać na intuicji i badaniach rynku. Możemy również użyć narzędzi takich jak Facebook Insights, aby pomóc nam zidentyfikować grupę docelową.

Niezależnie od tego, skąd czerpiemy informacje, nasza taktyka powinna opierać się na pozyskanych danych lub założeniach. Na przykład, jeśli założymy, że naszą grupą docelową są matki gracze komputerowi, możemy zaplanować nasze posty pod wieczór, kiedy aktywność ich jest duża. 



Co należy uwzględnić w swojej strategii?

Jeśli chodzi o prowadzenie fanpage 'a na Facebooku, ważne jest, aby postępować zgodnie ze stopniową strategią, aby zapewnić sukces. 

1. Czym jest Twoja marka

Rozpoczynając prowadzenie Fanpage 'a firmy, pierwszym krokiem jest budowanie świadomości marki. Celem jest publikowanie angażujących postów, które przyciągają uwagę potencjalnych klientów, pokazując, co Twoja marka ma do zaoferowania. Pożądanym rezultatem jest to, że osoba, która trafia na Twój profil :

  • Przegląda post z zaciekawieniem (odrzuć posty z nudną reklamą)
  • Czyta go i staje się zainteresowany (niech poczuje wspólne cechy z marką)
  • Czuje się zmotywowany (chce być powiązany z Twoją marką :)) 

Aby skutecznie budować świadomość marki, może to wymagać tylko 2-3 strategicznych postów, które konsekwentnie prezentują Twoją markę nowym potencjalnym klientom. Promując te posty wśród grup docelowych, możesz osiągnąć ten efekt.

2. Zaufanie

W tym momencie osoba prawdopodobnie miała już początkową interakcję z Twoją marką. Może to być ktoś, kto widział wiele Twoich postów i postanowił śledzić stronę Twojej firmy na Facebooku. Są już nieco zainteresowani. Twoim celem jest utrzymanie ich zainteresowania, a jednocześnie stopniowe zwiększanie ich aktywności do Twojej marki poprzez udostępnianie odpowiednich treści. Może to obejmować wyświetlanie zadowolonych klientów, których wspierałeś, ujawnianie tego, co dzieje się za kulisami Twojej firmy, oraz wyszczególnianie historii i filozofii Twojej firmy, co może oddziaływać z obserwującymi. Pomocna wskazówka: w większości branż nawet 50-70% wszystkich publikowanych treści powinno mieć na celu wspieranie relacji z Twoją marką. Niestety, wiele osób zaniedbuje lub pomija ten etap. 

3. Ciekawostki 

Głównym celem na tym etapie jest edukacja osób, które mają już powiązania z fanpage ’em Twojej firmy, a w szczególności Twoich fanów. Po przejściu przez pierwsze dwa etapy Twoi fani prawdopodobnie będą mieli pewien poziom zainteresowania Twoimi produktami lub usługami, a jednocześnie będą mieli kilka zapytań przed dokonaniem zakupu. Dlatego ważne jest, aby zwiększyć ich świadomość na temat produktu, aby uniknąć sytuacji, w której pytania bez odpowiedzi byłyby barierą uniemożliwiającą potencjalnym klientom zakup. 

Aby to osiągnąć, Twój plan powinien obejmować około 10-20% treści, które pokazują, jak działają Twoje rozwiązania, opisują technologię, która za nimi stoi, wyjaśniają problemy, które rozwiązują Twoje produkty/usługi i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania od odbiorców. Ważne jest, aby posty, które publikujesz, koncentrowały się na tematach istotnych dla potencjalnych klientów i zapewniały im prawdziwą wartość. 

4. Konkurencja czy ja? Kto jest lepszy

Twoim głównym celem w tym momencie powinno być przekonanie potencjalnych klientów, że Twoja oferta jest najlepszą opcją spośród wielu innych dostępnych na rynku. Ponieważ konkurencja zawsze się czai, konsumenci konsekwentnie szukają najkorzystniejszej oferty. Na przykład można spojrzeć na produkt w sklepie, a następnie wyszukać jego nazwę w wyszukiwarkach, aby sprawdzić, czy jest tańszy w innym miejscu. 

Aby uniknąć utraty potencjalnych klientów, musisz poważnie potraktować ten krok i stworzyć treść, która podkreśli Twoją unikalną propozycję sprzedaży. Przykłady obejmują zadawanie pytań takich jak: „Dlaczego powinieneś kupić tą usługę u mnie. Nawet jeżeli jest droższa?” lub „Co sprawia, że moja usługa różni się od innych na rynku? Możesz obawiać się, że takie treści mogą wydawać się przechwałkami, ale osoby, które przeszły przez proces zakupu, nie będą tak myśleć. Dla nich wiedza o tym, co odróżnia Twoją ofertę od innych, jest kluczową informacją, która ułatwia proces decyzyjny.

5. Czas na sprzedaż ?

Ostatecznym celem jest skuteczne poprowadzenie osób do pożądanego działania, takiego jak kontakt telefoniczny z firmą lub przyjęcie oferty. Zaskoczeniem może być jednak fakt, że Fanpage i jego posty nie są przede wszystkim odpowiedzialne za przekierowanie potencjalnych klientów w stronę procesu sprzedaży. Chociaż mogą udzielić wsparcia, ich wkład jest ograniczony do około 10-20%.

Odpowiedzialność ta spoczywa na reklamach, w szczególności reklamach, które nie są widoczne na tablicy Fanpage, ale zamiast tego są wyświetlane różnym osobom na Facebooku. Określając określone parametry w Menedżerze reklam, możesz precyzyjnie kierować reklamy na te osoby. Najlepsze jest to, że możesz dotrzeć do tych, którzy są już zainteresowani zakupem Twojego produktu lub skorzystaniem z Twojej usługi. 

Jako właściciel profilu, taktyka, którą zdecydujemy się wdrożyć, określi pełny zakres naszego sukcesu. Taktyki te służą jako środek do organizowania różnych pomysłów i informacji w spójny system działań, do których musimy się zobowiązać. Skutecznie wdrażając te taktyki, nasza korporacyjna strona na Facebooku zmieni się z chaosu w porządek, pokazując poziom profesjonalizmu, który z pewnością przyciągnie uwagę. W dłuższej perspektywie dobrze utrzymane konto marki, które przestrzega rozsądnych taktyk, powinno generować sprzedaż i promować zaufanie do marki. Ważne jest, aby pamiętać, że taktyka to nie tylko tworzenie sztuki, ale raczej narzędzie, które pozwala nam łatwiej osiągać nasze cele biznesowe.



  • Taktyka ważniejsza od strategii

  • Reaguj dynamicznie. Śledź dokładnie konkurencję.

  • Dbaj o ciekawość profilu – nie sprzedawaj na nim.

Podziel się artykułem z innymi!

Dyskusja

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z nowinami i poradnikami