To pytanie zadają sobie wszyscy przedsiębiorcy. Bycie na „własnym rachunku” nie należy do łatwych. Ciągle z tyłu głowy żyjemy z myślą, czy podejmuje dobre decyzje. Zastanawiamy się, co możemy zrobić lepiej? Co wprowadzić nowego?
Na jakąś dogłębną analizę brakuje czasu, bo przecież klienci, zlecenia-to traktujemy jako element najważniejszy. To przecież dla nas pieniądze tu i teraz.

Dlatego zadając sobie pytanie jak lepiej zarządzać swoją firmą warto się na chwilę zastanowić i zobaczyć, z jakimi elementami jesteśmy w stanie poradzić sobie sami, a gdzie być może potrzebna będzie pomoc z zewnątrz. Zapraszam do materiału.

Dlaczego zarządzanie firmą jest trudne?

Pojęcie przedsiębiorcy to nie tytuł, który się otrzymuje po otwarciu firmy i dodaniu wpisu do CEIDG. To rola, której należy się nauczyć. Przedsiębiorcą nie zostaje każdy, kto otwarł działalność (tamten prawdopodobnie już dawno ją zamknął).

Wracając do meritum, dlaczego zarządzanie własnym biznesem jest trudne? Ponieważ bardzo łatwo można wpaść w rolę niewolnika. Niewolnika swojej firmy. Dochodzi do tego w sytuacji kiedy to MY jesteśmy TĄ firmą.

 
Jeżeli my nie pracujemy = to firma także nie pracuje. Chcemy zarabiać więcej, wiec… pracujemy więcej. Wpadamy tym w błędne koło. Im więcej pracujemy, tym mniej odpoczywamy i  więcej mamy na głowie. Popełniamy przez to więcej błędów i spada satysfakcja klienta. Już nie jesteśmy tak dobrzy jak na początku, bo nowych obowiązków przybywa.
 
Kluczem do rozwiązania tego jest przede wszystkim zdać sobie z tego sprawę ;) Drugi etap to uporządkowanie działania firmy. Spojrzenie na procesy, koszty, konkurencje i przemyślenia kilku kroków do przodu w najbliższej przyszłości.
Pokażę Ci przykładowe sytuacje, w których warto się zatrzymać i potraktować je jako zagrożenia dla swojej marki.

Kiedy martwić się o swoją firmę?

1. Na rynku Twojej firmy rozpycha się konkurencja.

To problem wielu startupów. Ruszamy z czymś innowacyjnym. Badając rynek widać, że możemy mieć monopol na daną usługę i produkt. Z początku tak jest. Wszystko rozwija się w dobrym kierunku, lecz nagle mocny gracz  pojawia się na lokalnym rynku z większym budżetem i zasięgami — oferując to samo co ty. Są dzięki temu np. obniżyć cenę dla klienta. Nieciekawa sytuacja? Całkiem normalna na rynku :) Kluczem będzie odpowiednio szybka reakcja. Inne ruchy marketingowe wykonuje się przy braku konkurencji, a całkiem inne gdy jest jej sporo. Ważny będzie tutaj marketing, social media. Dedykowane promocje, obserwacja konkurencji, program lojalnościowy. Opcji jest bardzo dużo. Nie każda nada się do Twojej firmy, ale pamiętaj: Śledź swój rynek, abyś mógł odpowiednio szybko zareagować. 

2. Spadająca sprzedaż w firmie

Obserwujesz spadek sprzedaży? Mniej klientów? Zleceń? Jak długo trwa ta sytuacja? Kiedy zdałeś sobie z tego sprawę? Jak kontrolujesz i weryfikujesz przychody? Dużo pytań, wiem. Wynikają z jednej ważnej rzeczy, którą zaobserwowałem u właścicieli firm. Nie mieli świadomości, że sprzedaż nie spadła z dnia na dzień, tylko wyniki spadały delikatnie przez cały ubiegły rok, co nie było widoczne od razu. Wyjście z samego dołka jest znacznie trudniejsze czy odpowiednia reakcja wcześniej.
Czynników wpływających na spadek sprzedaży jest wiele. Sezonowość usług, za wysokie ceny, brak innowacji, konkurencja wspomniana chwilę temu. Mogą to również być negatywne opinie na profilu Google, stara strona internetowa, nieodświeżany Facebook.
Wszystko, co widać w Internecie, przekuwa się na działania Twojej firmy. Jeżeli w sieci biznes wygląda jak nieczynny — będzie tak też w rzeczywistości.

3. Ekspansja, nowe produkty, usługi w firmie

Te elementy kojarzą się z dobrymi wiadomości dla firmy. Dlaczego je tutaj umieściłem?
Wprowadzenie nowych produktów czy usług może totalnie odmienić działanie danej firmy. Ekspansja to tym bardziej duże ryzyko. Nowe miejsca pracy, rekrutacje, siedziba. Od procesów, po ilości zamówień, klientów, koszty. Przed wdrożeniem zmian należy przygotować biznesplan lub zaplanować dokładnie harmonogram uwzględniający te zmiany. Polecam przyjąć realizację planu pesymistyczną, czyli uwzględniany pewne niedogodności na starcie (rotacja pracowników, wyższa reklamacyjność). Na te elementy należy się przygotować wcześniej, dzięki czemu można ich uniknąć lub znacząco zmniejszyć szanse wystąpienia.
Przed samą ekspansją warto przeprowadzić badanie rynku. Sprawdzić konkurencję i zobaczyć jak działa. Znać ich zalety jak i wady. Być może okaże się, że Twoja ulubiona miejscowość nie nada się na Twój biznes? A w biznesie nie ma miejsca na sentymenty. ;)

4. Niskie zaufanie w Internecie

Punkt, o którym wspomniałem wcześniej w ramach opinii Google. Wiele zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat. Jeszcze wcale nie tak dawno, kiedy Internet dopiero raczkował, opinie na temat usług czy produktów zbieraliśmy od najbliższych: rodziny i znajomych. To był wyznacznik dobrego wyboru. Dzisiaj, każdy z nas ma możliwość weryfikacji opinii każdego klienta, który tylko zdecydował się poświęcić chwilę na wyrażenie swojego zdania.
Przyznajcie się przed sobą, że sami tak robicie, jeżeli idziecie w nowe miejsce.
Nie ważne czy jest to restauracja, czy punkt usług telekomunikacyjnych. Tak robimy my i tak robią nasi klienci. Wyszukują w przeglądarce, patrzą na ocenę oraz ich ilość. Wybiorą Cię z czteroma ocenami *5 czy konkurencje ze 140 opiniami *4,2? Ja zdecydowanie wybrałbym konkurencję. ;)
Wyświetlenia profilu Google firm, które ja obsługuję, przekraczają znacząco wyświetlenia strony internetowej, pokazując tylko potencjał tkwiący w opiniach.  Nie bójmy się negatywnych opinii. One się zdarzały i będą zdarzać. Natomiast jest jedna kluczowa i najważniejsza kwestia: nie zostawiajcie negatywnych opinii bez odpowiedzi. W przeciwnym wypadku wygląda to tak, jakbyście się zgadzali z tą opinią. Jeżeli w negatywnej opinii klient ma rację, przyznajcie się do błędu, przeproście. Zaoferujcie coś w zamian przy kolejnej wizycie/zamówieniu.  To znacząco wpłynie na wizerunek firmy.

5. Masz poczucie, że Twoja firma stoi w miejscu.

Jeżeli znajdziesz się w takim punkcie, to w sumie nie ma najgorzej. To znak, że Twoja firma działa w porządku, przynosi dochody, ale Ty nie masz poczucia rozwijającej się firmy, jak było na jej początku? Ja takim osobom zadaje pytanie: jeżeli się nie rozwijasz, to pracujesz tyle samo czy więcej? Odpowiedź za każdym razem jest bardzo złożona i prowadzi do bardzo wielu wniosków. Często brak rozwoju wynika z braku czasu i zaabsorbowania obowiązkami, Innym razem jest to brak pomysłów: co mogę jeszcze robić. Służę wtedy swoją osobą w rozwoju biznesu. Takie decyzje muszą być przemyślane, żeby nie doprowadzić do utraty jakości obecnej formy firmy.

6. Firma funkcjonuje, ale nie wiesz, jak jej idzie i co poprawić.

Ten element zostawiłem na koniec, bo od początku tego artykułu chciałem Ci pokazać, czym jest Audyt Marki. Wszystkie punkty, które wypisałem wcześniej , nie są pisane jasną ramą i zasadami. Bardzo często (lub zawsze) nie da się książkowo okreslić kiedy powinniśmy zareagować. Większość reakcji jest podejmowana za późno, kiedy mleko się rozlało. Wtedy naprawa biznesu jest znacznie dłuższa i bardziej kosztowna.
Dlatego przygotowałem dla Ciebie Audyt Marki. Jest to proces dla małych firm, który przeprowadzi Cię po tym jak funkcjonuje Twoja firma.
Na początku współpracy otrzymasz ode mnie szeroką ankietę na ponad 40 pytań. Dzięki niej poznam Cię i Twoje patrzenie na biznes. Muszę zrozumieć pojęcie Twojej marki, wartości oraz celi.
Następnie resztą zajmę się ja:
  • Sprawdzę, jak działasz w internecie

  • Zweryfikuje, co robi Twoja konkurencja w Internecie

  • Twoje logo zostanie poddane ocenie pod kątem unikalności i czytelności.

  • Mogę przeprowadzić badanie Tajemniczego Klienta (telefoniczny, mailowy). Sprawdzimy, jak wygląda obsługa w Twojej firmie, kiedy Ciebie nie ma obok.

  • Sprawdzę dane statystyczne dla miejscowości w Twojej firmie i pomogę określić Ci strategie pod najważniejsze grupy docelowe.

  • Standaryzuję proces obsługi klienta w Twojej firmie: co mówić, jak mówić, jak poprawić sprzedaż i skuteczność.

  • Określę kierunek na przyszłość

To wszystko w formie czytelnego katalogu do Twoich rąk. Całość procesu chroniona jest umową o poufności NDA. Umów się na bezpłatną konsultację wideo.

Skorzystaj również z porad wypisanych w poprzednich punktach. Najważniejsza jest czujność, szybkie reagowanie kiedy widzisz, że coś nie gra. Nie odwlekaj, nie zostawiaj na później i nie licz na szczęście, że może się samo poprawi.

Powodzenia Przedsiębiorco!

Podziel się artykułem z innymi!

Dyskusja

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z nowinami i poradnikami