Różnice pomiędzy SEO i SEM
SEO i SEM to tak naprawdę dwie strony tego samego medalu, ale składają się z bardzo różnych działań i odnoszą się do różnych aspektów marketingu. Czasami te dwa terminy są używane razem, aby odnieść się do podobnego zestawu działań, co może być mylące dla tych z nas, którzy nie są tak dobrze zaznajomieni z tym światem.
Jaka jest więc różnica między optymalizacją pod kątem wyszukiwarek (SEO) a marketingiem w wyszukiwarkach (SEM)? Jak te dwie dziedziny są ze sobą powiązane i jak ze sobą współpracują?
Każdy zajmujący się marketingiem cyfrowym powinien dobrze znać te dwa pojęcia i rozumieć ich znaczenie na arenie marketingowej.
Czym jest SEO i jak działa?
SEO jest kluczową częścią strategii marketingu cyfrowego, a pewna wiedza na ten temat jest niezbędna bez względu na to, w jakim obszarze marketingu cyfrowego się specjalizujesz. – nawet jeżeli tylko korzystasz w tej sprawie z pomocy innych.
Analitycy NetShare twierdzą, że w 2017 roku Google zgarnęło ponad 79% ruchu wyszukiwania na całym świecie, a pozostałe główne wyszukiwarki pozostały w tyle z wynikiem 7% lub mniej każda. Tak więc, gdy mówimy o wyszukiwarkach w kontekście SEO, głównym celem jest Google, ale nadal musimy pamiętać, że inne Bing, Baidu i Yahoo są nadal w biegu (ale ledwo).
Każdego dnia w Google wykonywanych jest ponad 66 000 wyszukiwań na sekundę. Jest to ogromna ilość wollumenu, z którymi musi konkurować każda firma i dlatego SEO jest tak ważnym (choć trudnym) obszarem marketingu cyfrowego, o którym warto wiedzieć.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces, w którym wyszukiwarki „przeszukują” treści, aby sprawdzić, jak skutecznie przyciągają one ruch na stronie. Wyszukiwarki oceniają wiele elementów witryny (takich jak słowa kluczowe, tagi i tytuły linków) i klasyfikują ją pod względem zdolności do przyciągania ruchu organicznego na podstawie różnych czynników.
Czynniki, na które zwracają uwagę roboty indeksujące to m.in:
Każdy może nauczyć się podstaw SEO i włączyć je do swojej cyfrowej strategii sprzedaży, marketingu i treści. A kiedy nauczysz się, jak robić to dobrze, na pewno przyniesie to więcej ruchu. Jednak poznanie tajników wymaga trochę czasu i wiedzy technicznej – w większości przypadków warto rozważyć wynajęcie eksperta SEO, jeśli chcesz, aby Twoja strona naprawdę przynosiła konwersje.
Należy również pamiętać, że potrzeba trochę czasu, aby Google rozpoznało i nagrodziło Twoją witrynę – jeśli Twoja witryna jest zupełnie nowa, prawdopodobnie nie zostanie „zauważona” przez Google przez dłuższy czas.
Czym jest SEM i jak działa?
Search Engine Marketing (SEM) to termin, który obejmuje różne rodzaje płatnej reklamy w wyszukiwarkach. Jest to typ produkt, który można zobaczyć jako reklamy Google i zazwyczaj pojawiają się na górze stron wyszukiwania. Zazwyczaj ma to związek z rozmieszczeniem i użyciem słów kluczowych i jest to jeden ze sposobów, dlaczego robienie tego dobrze może wymagać dodatkowej wiedzy i strategii.
Oto kilka przykładów działań reklamowych opartych na SEM:
SEM to świetny sposób na rozpoznawanie marki, ponieważ oznacza to, że będziesz na szczycie listy za każdym razem, gdy ktoś będzie Cię szukał. Jest to również świetny sposób na przyciągnięcie do witryny ukierunkowanego ruchu. A ponieważ jest to związane z płatnymi reklamami, łatwo jest zrozumieć w bezpośredni sposób – używasz płatnych reklam i będziesz w stanie monitorować ruch na nich, a następnie tworzyć kampanie w oparciu o te informacje.
Wadą SEM jest to, że wymaga on pewnej dodatkowej wiedzy i narzędzi (takich jak Google AdSense). Jeśli nie jesteś dobrze zorientowany w tej dziedzinie, prawdopodobnie będziesz chciał zatrudnić kogoś ze znacznym doświadczeniem w marketingu internetowym i kampaniach reklamowych, aby zajął się tą częścią rzeczy i sprawił, że będzie to dla Ciebie opłacalne.
Różnice pomiędzy SEO, a SAM
Kiedy mówimy o różnicach między SEO i SEM, tak naprawdę mówimy po prostu o różnych podejściach do reklamy.
SEO jest czasem używane jako termin zbiorczy, który obejmuje SEM, ale ponieważ SEM odnosi się ściśle do płatnej reklamy, są to dwie odrębne dziedziny. SEM polega na pozyskiwaniu ruchu za pomocą płatnych reklam, natomiast SEO zajmuje się raczej pozyskiwaniem, monitorowaniem i analizowaniem wzorców ruchu organicznego (niepłatnego).
W jaki sposób SEO i SEM się uzupełniają?
SEO i SEM w dużym stopniu opierają się na słowach kluczowych, które kierują ruch do witryn i stron internetowych firm. Chociaż techniki marketingowe są różne, oba koncentrują się na strumieniach ruchu i ich związku z działaniami marketingowymi. Ludzie korzystają z wyszukiwarek, aby znaleźć coś, czego szukają i mogą to znaleźć w wynikach organicznych (SEO) lub w wynikach płatnych (SEM). Większość ludzi szuka w sieci przed zakupem czegokolwiek, więc silna obecność w wyszukiwarkach ma kluczowe znaczenie, a strategiczne połączenie obu tych metod może zwiększyć Twoją widoczność w dłuższej perspektywie.
SEO to ruch organiczny – czyli niepłatne lub darmowe listy, a SEM to reklamy ukierunkowane, za które się płaci. Mogą się one uzupełniać, ale tylko wtedy, gdy witryna jest przyjazna dla SEO – wtedy SEM ma większe szanse powodzenia.
SEO jest podstawą dla dobrego SEM, a kiedy każdy z tych elementów jest odpowiednio skonfigurowany, masz większe szanse na uzyskanie wysokiej jakości ruchu i poprawę wskaźników konwersji. Jeśli masz stronę przyjazną SEO i reklamy sponsorowane, które są odpowiednio ukierunkowane przy użyciu właściwych słów kluczowych, masz większe szanse na pojawienie się na szczycie płatnych wyszukiwań. Jednak aby Google uznało Cię za wiarygodną stronę, musisz mieć odpowiednie SEO.
Jeśli Twoja witryna jest nowsza, możesz potraktować kampanię PPC priorytetowo, ponieważ może minąć trochę czasu, zanim rankingi SEO się ugruntują, ale nie ignoruj SEO podczas tego procesu.