Czym jest techniczne SEO?
Zanim porównamy narzędzia do technicznego SEO dostępne na rynku, warto wspomnieć czym naprawdę ono jest.
Techniczne SEO to nic innego elementy, które wpływają na to, w jaki sposób Twoja strona ww będzie odczytywana i traktowana przez Google. Pod uwagę bierze się bardzo dużo czynników, choć do tych głównych i podstawowych możemy wymienić:
– czas wczytywania strony
– ilość i rodzaj przekierowań
– błędne linkowania np. do nieistniejących stron
– duplikacja treści na stronie
Samo techniczne SEO dla użytkownika jest praktycznie niewidoczne i „na oko” ciężko określić w jakim stanie technicznym znajduje się strona (no może oprócz wczytywania).
Kto potrzebuje technicznego SEO?
Odpowiedź będzie mało oryginalna. Każda strona, której zależy na widoczności w sieci powinna zweryfikować co należy poprawić.
Na rynku dostępne jest wiele narzędzi, które pokaże Ci jakie elementy należy poprawić. Nie przejmuj się – nie musi się na tym znać. Po ocenie przez konkretny serwis będziesz mógł zdecydować czy zlecisz to firmie czy tez podejmiesz się zmian sam (uwaga: do technicznego SEO będzie potrzebna wiedza programistyczna – szansa na dłubanie w kodzie bardzo wysoka). Jeżeli nie znasz się na tym – lepiej nie ruszaj. Możesz na tym więcej stracić niż zyskać. Ryzyko nie jest tego warte.
Jaką aplikację wybrać do technicznego SEO?
Aby pomóc Ci wybrać narzędzie które będzie dla Ciebie najlepsze przygotowałem zestawienie 10 popularnych aplikacji i serwisów. Niektóre z nich będą darmowe i do pewnych zastosowań wystarczą. Po inne trzeba będzie wyłożyć trochę gotówki. Czy warto? Zapraszam do rankingu.
Przegląd: Google Search Console to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które pozwala właścicielom, twórcom stron internetowych lub administratorom stron internetowych łatwo monitorować swoją obecność w wynikach wyszukiwania Google.
Korzyści: Google Search Console oferuje narzędzia i raporty, które pomagają użytkownikom zdiagnozować niektóre z najczęstszych technicznych problemów SEO. Za pomocą konsoli można sprawdzić, czy roboty Google mają dostęp do wszystkich podstron na witrynie oraz czy są indeksowane w oczekiwanym czasie. Ponadto możemy liczyć na alerty, gdy Google wykryje problemy z indeksowaniem lub spamem w witrynie. Poza technicznymi funkcjami SEO, konsola pozwala użytkownikom przeglądać cały profil backlinków witryny i śledzić wszystkie ich pozycje w rankingu słów kluczowych w SERP-ach.
Ceny i dostęp: Google Search Console to darmowa usługa! Wystarczy odwiedzić powyższy link i postępować zgodnie z instrukcjami, aby zacząć.
Narzędzie obowiązkowe :)
Przegląd: GTmetrix to narzędzie do analizy wydajności i raportowania, które ostrzega Cię o problemach technicznych w Twojej witrynie, które mogą wpływać na szybkość witryny i doświadczenie użytkownika. Google coraz bardziej zwraca uwagę na te elementy, bo poprawa takich czynników jak czas ładowania strony może pozytywnie wpłynąć na rankingi w wyszukiwarce.
Korzyści: GTmetrix przechwytuje dane o wydajności Twojej witryny, analizuje je przy użyciu tych samych zasad, co Google PageSpeed Insights, a następnie daje Ci wynik wydajności i indeksowaną ocenę, która jest względna dla innych użytkowników na platformie. Będziesz mógł obiektywnie zmierzyć prędkość swojej strony i zobaczyć, jak wypadasz na tle innych witryn. Oprócz tego GTmetrix pomaga Ci wizualizować, jak czasy ładowania strony łączą się z całkowitym rozmiarem strony i całkowitą liczbą żądań, dzięki czemu możesz wdrożyć najlepszą strategię, aby poprawić wrażenia użytkowników dla odwiedzających i wspiąć się w SERPach.
Ceny i dostęp: Solidna darmowa wersja tego narzędzia jest dla przeciętnych użytkowników darmowa (sam takiej używam), która pozwala użytkownikom monitorować do trzech adresów URL z ograniczonym dostępem do filtrów raportów i dodatkowych funkcji. Płatne pakiety zaczynają się od 14,95 dolarów / miesiąc i obejmują priorytetowy dostęp do serwera analizy, zdalne i godzinne monitorowanie, przechwytywanie wideo i więcej funkcji diagnostycznych.
Spokojnie wystarczy Ci darmowa wersja. Polecam!
Przegląd: Screaming Frog jest jednym z liderów branży w zakresie technicznego audytu SEO, z bazą klientów, która obejmuje Google, Apple, Amazon i Disney. Narzędzie SEO Spider firmy jest crawlerem, który szybko analizuje strony internetowe dowolnej wielkości i dostarcza użytkownikom rekomendacje techniczne SEO. Dostęp do usługi zapewniany jest przez aplikację dostępną na Windowsa i Maca.
Korzyści: Screaming Frog najlepiej sprawdza się w identyfikacji niedziałających linków na twojej stronie. Ponadto sprawdzi metą opisy, tagi i wygeneruje dokładne mapy XML, które sprawią, że twoje strony będą szybciej indeksowane. Potrafi także zdiagnozować i naprawić uszkodzone i odkryć zduplikowane strony. Całość danych można wyeksportować do Excela, aby tam pracować na tych danych. Podpowie Ci, gdzie brakuje nagłówka H1.
Ceny i dostęp: Darmowa wersja narzędzia pozwala użytkownikom na indeksowanie do 500 adresów URL i pomaga zdiagnozować wszystkie najczęstsze techniczne problemy SEO. Płatna wersja jest dostępna za 149 euro/rok i oferuje nieograniczone indeksowanie adresów URL z dodatkowymi funkcjami, takimi jak zaplanowane indeksowanie i integracje z Google Analytics, Search Console, PageSpeed Insights i więcej. To jedno z moich obowiązkowych narzędzi do pracy z technicznym SEO.
Przegląd: SEMrush jest jedną z najbardziej zaufanych i potężnych na świecie platform dla marketingu internetowego i SEO. Platforma dostarcza możliwości audytu technicznego SEO poprzez jedno narzędzie, które diagnozuje ponad 130 problemów technicznych i on-page SEO.
Korzyści: SEMrush odnajduje się w pełnej gamie problemów technicznych SEO podczas wykonywania audytu witryny. Kluczową różnicą między SEMrush, a innymi narzędziami jest jego potencjał w zakresie raportowania. SEMrush oferuje raporty tematyczne i niestandardowe, która można udostępnić wybranym osobom w czytelnej formie. Wśród raportów znajdziemy również takie, które pokażą nam wydajności witryny (oraz to co na nią wpływa i co należy poprawić). Pomaga to w dużym stopniu ustalenić priorytety w zakresie optymalizacji.
Cena i dostęp: SEMrush pozwala na bezpłatny audyt 100 stron witryny i zawiera wszystkie główne raporty i funkcje, dzięki czemu można uzyskać pełne spojrzenie na platformę przed zakupem. Po tym, podstawowy abonament zaczyna się od 99,95 dolarów miesięcznie. SEMrush jest narzędziem typu „wszystko w jednym” dla marketerów, więc pomimo wysokiej ceny, zawiera wiele dodatkowych wartości, które wykraczają poza techniczny audyt SEO.
Przegląd: Google PageSpeed Insights to techniczne narzędzie do audytu SEO, które skupia się na optymalizacji prędkości strony. Wystarczy wpisać adres URL, a Google PageSpeed Insights przeanalizuje jego zawartość i dostarczy zalecenia dotyczące szybszego ładowania strony.
Korzyści: Prędkość ładowania strony staje się jednym z najważniejszych technicznych czynników SEO używanych przez wyszukiwarki do określenia rankingu w SERPach. Kiedy strony długo się ładują, odwiedzający nie są skłonni do pozostania na stronie i czekania na załadowanie się treści, a bardziej prawdopodobne jest, że opuszczą stronę bez interakcji. Oznacza to słabą wydajność konwersji, wyższy współczynnik odrzuceń i niezadowalające doświadczenie dla klientów.
Jedną ze wspaniałych rzeczy w tym narzędziu jest to, że mierzy ono szybkość strony za pomocą danych polowych, które przechwytuje za każdym razem, gdy ktoś odwiedza Twoją witrynę w Google Chrome. Dane „z terenu” odzwierciedlają doświadczenia prawdziwych użytkowników odwiedzających Twoje strony na prawdziwych urządzeniach, zapewniając dokładniejszy wgląd w to, jak Twoje optymalizacje wpływają na rzeczywistą wydajność.
Ceny i dostęp: Dostęp do Google PageSpeed Insights jest bezpłatny dla wszystkich.
Dziękuję za przeczytanie mojej listy 5 najlepszych technicznych narzędzi do audytu SEO!
Teraz nadszedł czas, aby rozpocząć audyt swojej witryny i rozwiązać te problemy techniczne, które mogą mieć negatywny wpływ na rankingi SERP. Potrzebujesz pomocy w monitorowaniu SERP i obstawianiu konkurencji? Umów się ze mną na darmową konsultacje :)
Powodzenia!