Pozycjonowanie lokalne czy globalne?
W dużym uproszczeniu, na początku powinniśmy zastanowić się nad tym czy wybrać pozycjonowanie globalne lub lokalne. Wybór pozycjonowania jest zależny od grupy docelowej oraz oferowanych usług/ produktów. Najprościej będzie pokazać to na bezpośrednim porównaniu:
Pozycjonowanie LOKALNE | Pozycjonowanie GLOBALNE | |
---|---|---|
Klienci: | Klienci lokalni | Klienci z każdego zakątka świata |
Urządzenia: | Głównie smartphone | Komputer i smartphone |
Wyszukiwanie: | Szukana fraza + lokalizacja (np. miasto) | Szukaną fraza |
Wyniki wyszukiwania: | Mapa, recenzje trzech najbliższych trafień wyszukania + standardowe wyniki | Klasyczne wyniki wyszukiwania |
Cel wyszukiwania: | Oczekiwanie konkretnego wyniku wyszukiwania | Ciężki do sprecyzowania |
Konwersja: | Wyznaczenie trasy dojazdu, kontakt telefoniczny | Wejścia na stronę internetowa, zakup online |
Rodzaj biznesu: | Biznes skupiony na sprzedaży o zasięgu lokalnym (w niektórych przypadkach także online) | Biznes generujący sprzedaż online |
Czym jest organiczne (globalne) seo?
Jeżeli Twój biznes jest nastawiony na sprzedaż globalną to właśnie strategia pracy z organicznym pozycjonowaniem jest dla Ciebie, ale będzie wymagała więcej czasu i wysiłku.
Tak wygląda przykładowy efekt wyszukiwania dla frazy „odzież medyczna”.
Po czym poznać, że nie jest to fraza lokalna? Można to wywnioskować między innymi właśnie po wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim nie ma tutaj mapy google z naniesionymi firmami (pokaże je za chwilę niżej).
Fraza jest bardzo popularna i pierwsze wyniki wyszukiwania zajmują reklamy (5 pozycji). Dopiero szósta pozycja to efekt pozycjonowania. Po prawej stronie także znajdziemy płatne reklamy produktów.
Tak trochę odbiegając od tematu – gdybym był sklepem z odzieżą medyczną nie pozycjonowałbym się pod tę frazę, tylko szukałbym niszy z dużym potencjałem i dużym wolumenem. Uzyskanie efektów pod hasłem „odzież medyczna” będzie bardzo długim i kosztownym procesem.
Poniższa analiza podaje kolejny ważny wniosek: seo globalne jest znacznie trudniejsze, ze względu na większą konkurencje. Tutaj nie walczysz z kilkoma lokalnymi firmami ale z być może i setkami.
Czy pozycjonowanie globalne jest drogie?
Tak często jest, ale nie zawsze i można tego uniknąć, choć zależy to od kilku aspektów. Przede wszystkim:
- Czas – w jakim czasie chcemy uzyskać efekty
- Konkurencja
Czy można przeprowadzić tanie pozycjonowanie globalne i mieć dobre efekty?
Zdecydowanie tak. Odnosi się to do poprzedniego akapitu. Można skupić się na mniej bezpośrednich frazach, które także budują dobry wolumen i budować pozycję firmy. Jest to też ważne, że będziemy w stanie czekać na efekty kilka, kilkanaście miesięcy – co nie przy każdym biznesie będzie możliwe.
Dlatego tak trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.
Jak już jesteśmy w temacie odzieży medycznej na szybko kilka fraz z niską konkurencją, ale wysokimi wolumenami. Są możliwości do zbudowania mądrej strategii – potrzeba jeszcze dokładnej analizy, ale chodziło mi tylko o pokazanie konceptu.
Tutaj też moja rada: sprawdzajcie jakiej firmie zlecacie pozycjonowanie. Jeżeli ktoś mówi, że stracił dużo pieniędzy na SEO i nie miał żadnych efektów to niestety może być prawda. Błędna strategia, obiecywanie niestworzonych efektów, duże koszty i mamy to. Oczywiście takich firm jest coraz mniej, ale zawsze należy zachować uwagę, szczególnie jeżeli się na tym nie znasz.
Czym jest Lokalne Seo?
Lokalne SEO to rodzaj taktyki optymalizacji treści, która pomaga firmie stać się bardziej widoczną w lokalnych wynikach wyszukiwania. Jest to kategoria SEO, która jest ukierunkowana na konkretną lokalizację, aby firma mogła osiągnąć pozycję w rankingu na tym obszarze.
Trzymajmy się nadal odzieży medycznej. Wpisujemy w wyszukiwarce hasło np. „Odzież medyczna Katowice”. Co zobaczymy? Mapę :)
Skoro jesteśmy sklepem sprzedającym odzież medyczną i swoją siedzibę mamy w Katowicach, to tam będziemy szukać swoich klientów.
Patrząc akurat na to hasło, to generuje około 260-300 wyszukiwań miesięcznie. Wydaje się mało? Porównując do globalnego seo to mało, ale pamiętasz o konkurencji? Tutaj osoba wpisała konkretne hasło z konkretną lokalizacją.
Lokalne SEO polega na wyodrębnieniu wyszukiwań pochodzących z Twojego obszaru (lub dowolnego obszaru, do którego kierujesz swoją ofertę) i skupieniu się na tych osobach, dzięki czemu zobaczą one więcej Twoich stron, co ostatecznie doprowadzi je do miejsca, w którym się znajdujesz.
Witryna firmy lokalnej powinna dążyć do osiągnięcia najwyższych pozycji w lokalnych rankingach wyszukiwania.
Co wybrać dla swojej firmy?
Należy przeprowadzić analizę Twojej działalności i określić strategię. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Często korzysta się z obu pozycjonowań jednocześnie.
Masz więcej pytań na temat organicznego SEO i lokalnego SEO? Umów się ze mną na bezpłatną konsultację online. Pokaże Ci szanse, pomysły i liczby które kryją w wynikach wyszukiwarki.